ארוחות ליל שבת משפחתיות הן בגדר מסורת בקרב משפחות רבות בישראל, ובהתאם, לצורך הבישולים הרבים יש להצטייד בחומרי גלם מדי שבוע, מה שמתבטא בתורים הארוכים המשתרכים ברשתות המזון ברחבי הארץ, ובלחץ בהזמנות ובמשלוחים אונליין. “שעות הלחץ בסוף השבוע הן בימי רביעי וחמישי בשעות הערב, מאחר שזה הזמן שיש לאנשים אחרי העבודה”, אומרת יפית אטיאס, סמנכ”לית השיווק ברמי לוי. “הרבה לקוחות מחלקים את הקניות, כך שבתחילת השבוע הם קונים את המוצרים היבשים כמו פסטות ובסוף השבוע הם קונים מוצרים טריים, מלחמים וחלות ועד בשר, דגים ומוצרי חלב. זה הגיוני, כי אנשים רוצים להשיג את המוצרים הטריים ביותר לקראת סוף השבוע, שבו הם אוכלים אוכל של בית”. כדי לא לשוב ולעשות השלמות למוצרים שנשכחו, חשוב להקדיש זמן להיערכות. “יש להגיע עם רשימה מסודרת שמכניסה למסגרת. ברגע שיודעים מה הצרכים וזה נמצא ברשימה, הסיכוי לחוסרים פוחת”, אומרת אטיאס.

ארוחות שישי מתקיימות כמעט מדי שבוע, השאלה אם נכון לערוך רכישה גדולה של כל המוצרים פעם בשבוע, או להימנע מהעומס ברשתות המזון ולחלק את הקניות. לדבי קצב, יועצת לכלכלת המשפחה, תשובה חד־משמעית: “אל תפצלו את הקניות ותלכו יום אחד למקום אחד שבו העוף זול ויום אחר למקום שמוכר דגים בזול, עדיף ללכת פעם בשבוע למקום שנמצא באמצע מבחינת מרחק ומחיר”. לשאלה כיצד אפשר לחסוך בעלויות הקניות לשבת, עונה קצב: “אנחנו הישראלים מארחים בשפע, ולכן הקניות שנעשות בסופר הן בהתאם. אפשר להוריד את המגוון, לא צריך להגיש עשרה סוגי

סלטים או להציע כמה מנות שכוללות בשר, דג ועוף, כי בסופו של דבר, נשארים עם שאריות שנזרקות לפח. דבר חשוב נוסף הוא לבדוק את המזווה לפני שיוצאים לקניות, כי פעמים רבות אנחנו קונים ובדיעבד מגלים שבתחתית המגירה קיים המוצר שקנינו. עוד טריק הוא לתכנן ארוחה מדברים שיש ברשותכם במקרר ובמזווה, ולא לקנות מוצרים שאתם לא מכירים בכמויות רק מה שאתם יודעים שתשתמשו בו”.

עד הבית בקליק אחד

אופציה נהדרת למי שהתעייף מלעמוד שעות בקופה היא הזמנה באונליין, שתופסת תאוצה בשנים האחרונות. “היום, במסלול החיים המהיר, אנשים רבים מגיעים ליום חמישי עם הלשון בחוץ. זה יום עמוס שרוצים להספיק בו הרבה דברים, ולהגיע לסופר בימים העמוסים ביותר זו חוויה לא נעימה שיכולה לקחת בין שעתיים לשלוש שעות”, אומר אבירם גנות, מנכ”ל Quik ,סופרמרקט אונליין. “באתר אפשר לתפוס מראש חלון אספקה ליום חמישי או שישי, ואם שכחתם משהו, אפשר לערוך את ההזמנה לפני. רוב האנשים מכינים לעצמם רשימות קבועות ויש גם רשימות מוכנות מראש, כך שאפשר לסיים הזמנה בחמש דקות או פחות”.

אופציה נוספת היא הזמנה חינמית באיסוף עצמי. “ההזמנה מוכנה בתוך שעה וחוסכת לכם את התורים הארוכים, כך שאם אתם מטיילים ביום שישי, לא תצטרכו לחכות לשליח בבית, ועד שתגיעו המוצרים נשמרים בקירור”.

מסדרים את המקרר

בין שהלכתם לקניות ובין שהשליח הביא אותן לדלתכם, מגיע השלב שבו אתם צריכים להכניס את כל המצרים למקרר, וגם פה חשוב לדעת כיצד עושים זאת נכון. אליה אומנסקי, מנהל מוצר בסמליין, יבואנית מוצרי החשמל של סמסונג בישראל, מסביר איך לשמור את המוצרים בקירור בצורה הנכונה ביותר: “אנשים רבים חושבים שמגיר ת 0 ,או בשמה הנ פוץ ‘מגירת מעדנים’, מיועדת לגבינות ולמעדני חלב, אך למעשה אין חשיבות למיקום של מוצרים אלה במקרר מבחינת הקירור. המגירה מיועדת למעשה למוצרים שנקנו במעדנייה, והטמפרטורה בה בדרך כלל בי ן 0 ל־2 מעלות. למע שה, המגירה קרה יותר משאר מקומות האחסון במקרר, שצריכים להיות 4-5 מעלות. במגירה זו מומלץ לשים בשר, ואופציה נוספת לאחסון בשר היא בחלק העליון של המקרר, שנחשב לאזור הקר ביותר )חוץ מהמקפיא(“. אם גם אתם תהיתם מדוע מגירת הירקות נמצאת תמיד בתחתית, אומנסקי מסביר: “מגירת ירקות לא חייבת להיות בתחתית, אבל משום שהגישה לשם נוחה יותר אז היא למטה. במגירות, מכיוון שהן סגורות, נשמרת לחות גבוהה יותר, מה ששומר על חיי מדף ארוכים יותר. מה שאנשים לא יודעים הוא שעגבניות, למשל, לא שמים במקרר, ושמומלץ להשאיר ירקות ופירות בנפרד ולא לערבב ביניהם בתא אחד. בנוסף, במקפיא אין חשיבות לסדר ולמיקום”. כדי שהמוצרים שקניתם יישמרו למשך שבוע שלם, צריך לבחור במקרר מתאים שיעמוד בעומס. “במקרר רגיל יש מערכת קירור אחת שמתחילה במקפיא ולאחר מכן עוברת למקרר. המקרר החדיש של סמסונג מגיע עם מערכת קירור כפולה או משולשת, בהתאם למספר התאים שיש. היתרון הוא שלכל תא יש את מערכת הקירור שלו בנפרד. “המערכת הזו גורמת לכך שאוויר

שהיה במקפיא לא יגיע למקרר, כך שאין מעבר של ריחות”, אומר אומנסקי ומוסיף: “מכיוון שכל המערכות נפרדות, אפשר לשמור על ירקות ועל גבינות לאורך זמן רב יותר, כך שלא תצטרכו לעשות השלמות של קניות גם במהלך השבוע. מלפפונים, למשל, מחזיקים לפחות שבוע וחצי ונשארים בדיוק כמו כשקנו אותם, ועוגה ששכחו לסגור לא מתייבשת בזכות אחוזי הלחות הגבוהים שיש במקרר”. “בנוסף, במקררים רבים הטמפרטורה לא יציבה, ומדחסי דיגיטל אינוורטר של מקררי החברה מאפשרים שליטה מדויקת מאוד. כלומר, אין קפיצות טמפרטורה. הם חסכוניים יותר, וכך גם טכנולוגיה זו שומרת על הפירות ועל הירקות לאורך זמן רב יותר”, מסביר אומנסקי.

מערכת שבת

ואם עסקנו בארוחות השבת, יש פתרון גם לאלו ששומרים ונתקלים בבעיה של הפעלת המקרר בשבת בגלל האור שנדלק בעת שפותחים את המקרר. אומסקי: “רוב המקררים שלנו מגיעים עם מערכת שבת מובנית מהדרין של המכון המדעי הטכנולוגי להלכה של הרב הלפרין. המדחס עובד בצורה מתוכננת וגם החיישנים מנוטרלים. אין השפעה על פעולת המקרר בשבת והוא יוצא ממנה אחרי 82 שעות באופן אוטומטי, גם אם שכחתם לכבות את מצב שבת”.

אולי יעניין אתכם גם: מקררים בהתאמה אישית

חזור