החל מה-1 במרץ נכנסה לתוקף הרפורמה לייבוא מוצרי חשמל עם תקינה אירופאית. המשמעות היא הקלה משמעותית ביכולת לייבא מוצרי חשמל לישראל. התקן האירופי מחליף את התקן הישראלי המיושן, שדרש לפעמים התאמה מיוחדת של המוצרים לישראל, ומאפשר ייבוא של כל מוצר העומד בתקינה האירופית. הרפורמה תאפשר גם לנו, הצרכנים, להבין טוב יותר ובקלות רבה יותר איזה מוצר חסכוני יותר ומתקדם יותר, זה גם אומר שכל חוויית הקנייה שלנו והדברים שחשוב לבדוק כשהולכים לקנות מכשיר חשמל, ישתנו בהתאם.  

“חשוב להבין שהתקן הישראלי בעצם לא התעדכן כבר המון שנים”, מסביר אליה אומנסקי, מנהל מוצר איכות ורגולציה בסמליין. “במהלך התקופה הזאת באירופה כבר היו לפחות שני עדכונים משמעותיים מאוד, ובפברואר 2024 יהיה עוד אחד”. כדי להבין את הפער הזה, ניקח דוגמה. אם קניתם מקרר בדרוג אנרגטי A ב-2009 והחלפתם אותו למקרר חדש בדירוג אנרגטי A ב-2022, הם למעשה נבחנו על פי אותם קריטריונים – וזאת למרות שהסטנדרטים העולמיים התקדמו משמעותית מאז. 

זו הסיבה לכך שאם ביקרתם בחנויות בחודשים האחרונים, וסימנתם לעצמכם מקרר בדירוג A הישראלי, אחרי שינוי התקינה הוא עשוי לשנות דירוג אנרגטי ל-E, D או F. זה לא אומר שהמקרר הפך לגרוע או בזבזני, אלא שהסטנדרט החדש והקפדני העלה את הרף. כדי להגיע לדירוג A בתקן האירופי כיום, נדרשים סטנדרטים גבוהים במיוחד. 

המטרה: לדחוף את השוק לייצר מכשירים חסכוניים יותר

האימוץ של הדירוג האירופי מביא לישראל תפיסה שרואה את טובת הצרכנים לנגד עיניה. “הוועדה האירופית שאחראית על קביעת התקן, רוצה לגרום לכך שהיצרנים ייצרו מוצרים חסכוניים יותר”, אומר  אומנסקי. “ברגע שיותר ויותר יצרנים מצליחים להגיע לדירוג A, הוועדה מרימה שוב את הרף ומעדכנת את הדירוג. בכל פעם שעדכון כזה מתרחש, מה שהיה A או B הופך ל-D או E ואפילו לדירוג נמוך יותר ולתעשייה כולה יש לאן לשאוף”. השינוי יוביל להוצאה של לא מעט מכשירים שאינם עומדים בתקן מהשוק, בעיקר של יצרני לואו-קוסט שיתקשו לייצר מכשירים חשמליים בתקינה החדשה, ויזדקקו לתקופת התאקלמות, פיתוח וייצור סדרות מעודכנות וחדשניות.

אחרי שהבנו מה עומד מאחורי השינוי, הגיע הזמן להבין מה לחפש בחנות. לצורך תקופת התאקלמות, חלק ממוצרי החשמל יישאו בשנה הקרובה שני דירוגים: הישראלי הישן והאירופי החדש שניתן יהיה להתרגל לתקינה החדשה. את הדירוג האירופי תזהו באמצעות תווית שכוללת את דגל ישראל, פירוט ברור יותר עם אייקונים וסמלים. 

במקררים למשל, עד היום היו קיימים מספר נפחים באופן מבלבל. התקן החדש מציג אך ורק את הנפח השמיש של המקרר. בנוסף, הדירוג החדש יציג גם את רמת הרעש בדציבלים שמפיק המכשיר.

איך בודקים אם המכשיר חסכוני בדירוג החדש?

חשוב להדגיש: גם לאחר שינוי השיטה תמצאו בחנויות מוצרי חשמל חסכוניים מאוד עם דירוג D ואפילו עם דירוג E או F. ייתכן שתימצאו שני מקררים באותו דירוג, ששונים מאוד זה מזה ברמת החיסכון – מכיוון שאחד מהם נמצא בחלק העליון של הדירוג והשני בחלקו התחתון. לכן, חשוב לדעת מה לחפש בהתאם למכשיר החשמל שאתם רוצים לקנות.

במקררים חשוב להתחיל מהדברים הבסיסיים הרגילים: לוודא שמידות גומחת המקרר במטבח תואמות למקרר שאנחנו רוצים לקנות, ולהבין מהו הנפח הדרוש לצרכים של המשפחה שלנו. כדי לבחון את מידת החיסכון של המקרר, בדקו את נפח המקרר וחלקו אותו בנתון של צריכת החשמל לשנה (שניהם מופיעים על התווית החדשה). 

לדוגמה, מקרר בנפח של 300 ליטר עם צריכה של 300 קילווואט לשנה, צורך 1 קילוואט לליטר. מקרר בנפח של 400 ליטר עם צריכה של 300 קילוואט לשנה, צורך 0.75 קילוואט לליטר. ככל שהתוצאה נמוכה יותר – המקרר חסכוני יותר. 

במכונות כביסה ומדיחים נקודת ההשוואה הטובה ביותר היא תוכנית העבודה הנפוצה, שמכונה ECO. זוהי התוכנית שמשתמשת באופן החסכוני ביותר במכשיר, ולכן גם לוקחת זמן ארוך יותר. על התווית של הדירוג החדש מופיע משך הזמן שאורכת התוכנית וכמות הליטרים שהיא דורשת. השוו את הנתונים בין המכונות השונות כדי להבין איזו מכונה חסכונית יותר במים, ואת נתוני צריכת האנרגיה בקילוואט פר מחזור כביסה או הדחה כדי להשוות חיסכון בחשמל.  

גם בתנורים ובמייבשים התוויות ישתנו בהתאם לתקן האירופאי אבל העיצוב והדירוג בהם שונה וינוע בין A+++ ל-D שהוא הנמוך ביותר, כאן עדיין תמצאו מוצרים רבים עם דירוגים גבוהים, וההמלצה היא לנהוג כפי שהיה עד כה: לחפש את המוצר עם הדירוג הגבוה ביותר האפשרי. תנור עם דירוג A++, למשל, הוא חסכוני משמעותית מתנור עם דירוג B. 

לסיכום

זוהי, כאמור, רק ההתחלה של הרפורמה, שתגיע לשיאה ביולי 2024. החל מה – 24.7.24 , מכשירי חשמל שאינם עומדים בדרישות התקינה האירופית יהיו אסורים למכירה והצגה, ומכשירים חדשים שיגיעו לחנויות יישאו אך ורק את התווית האירופית. קחו את הזמן להתאקלם ולהכיר את השינויים, ובעיקר להבין איך התוויות החדשות מקלות עליכם למצוא את המכשיר החסכוני ביותר עבורכם. 

חזור